Arton Puheenvuoro- Blogi Parantamisen varaa on

Kansallinen kulttuurimme onkin pelkkä kansallinen kupla

Jotta blogin otsikon merkitys selviäisi, pitää ensin määritellä mitä on kulttuuri ja toiseksi mitä on kansallinen kulttuuri. Kuplan käsitettä en määrittele, se lienee kaikille selvä käsite.

Kulttuuri on kaikkea sitä mitä vanhemmat, sisarukset, sukulaiset, naapurin lapset, koulut, yliopistot ja media voivat  lapselle maailmasta opettaa, sen jälkeen kun hänet on autettu ulos äitinsä kohdusta. Jos lapsi ei mitään oppia saa, ei hän koskaan opi tavoille, silloin hän ei myöskään opi mitään kulttuuria. Jos sudet, tai muut luonnon eläimet kasvattavat lapsen, hän oppii susien tavoille, hän oppii susien kulttuurin.

Kansallinen kulttuuri on se kulttuuri ja ne tavat  millä missäkin maassa tavataan lapset kasvattaa ja opettaa.


Tänä päivänä kulttuuri on kuitenkin globaalia. Kulttuuri, kuten ruokakulttuuri, vaatteet, viihde, kotitaloudessa käytettävät välineet ja työskentelytavat, kulkuvälineet, media, ihmisten välinen kommunikointi. Kulttuuri on kaikkialla yhdenmukaista ja se poikkeaa hyvin paljon siitä mikä kussakin maassa on ollut perinteinen kansallinen käytäntö.

Perinteiset kansalliset tavat ja käytännöt, sekä perinteiset kansalliset työkalut, talousesineet ja muut tarvekalut ovat pitkälti museokamaa ja korkeintaan yhteisön vanhimmat jäsenet muistavat jotain niiden käytöstä, tai vanhoista kansallisista tavoista ja perinteestä ylipäätänsä.


Mitä on siis kansallinen kulttuuri tänä päivänä? 

Kansallisesta kulttuurista  puhutaan paljon, on olemassa poliittisia kansallismielisiä puolueita, jotka on perustettu suojelemaan ja varjelemaan omaa kansallista kulttuuria ja siihen perustuvaa kansallista identiteettiä.


Mitä kulttuuria kansallismieliset puolueet siis puolustavat?  

Onko se mitä he puolustavat tämä meidän kansainvälinen pizza-, formula-  ja euroviisukulttuurimme, johon kuuluvat maatamme kokkikisoissa puolustavat huippukokit, Britannian iskelmäkilpailuissa menestynyt Saara Aalto,  menestyvät formula- ja rallikluskimme, hiihtäjämme, keihäänheittäjämme, muotoilijamme, arkkitehtimme, muotisuunnittelijamme, menestyneet valokuvamallimme, oopperalaulajamme, kapellimestarimme tai kaupallisesti memestyneet  ja pelkästään lähinnä ulkomailla konsertoivat pop- yhtyeet.

Mutta eiväthän nuo edusta mitään kansallista kulttuuria, ei ainakaan suomalaiskansallista kulttuuria. Heidän vaikutteensa ja oppinsa tulevat ulkomailta ja he esiintyvät kansainvälisesti. Eikö se mitä he edustavat ole kansainvälistä kulttuuria.

Myös kansallisen kulttuurimme perustajat, suuret säveltäjät, kirjailijat ja taidemaalarit ovat kaikki saaneet vaikutteensa “kansallisen"  suomalaisen kulttuurimme luomiseen muualta. Sibelius ja taidemaalarimme hakivat oppinsa ja vaikutteensa Euroopasta.  Kansalliskirjailijamme, kuten Runeberg, Topelius ja Aleksis Kivi, hakivat kirjalliset vaikutteensa kansainvälisestä kirjallisuudesta, aina antiikin Kreikasta asti.


Mikä siis nykypäivässä on sitä suomalaista kansallista kulttuuria mitä kansallismieliset puolustavat nyt kun juhlimme itsenäisen Suomen satavuotista olemassaoloa?

Äkkipäätä voisi ajatella ettei jää mitään puolustettavaa, paitsi kenties museoiden pölyttyneet esineet ja kansanrunous ja jotkut kansanlaulut. Niitäkö varten pitää oikein puolue perustaa?  

Näitäkö asioita meidän pitää puolustaa, etteivät ne tuhoutuisi kun maahamme tulee muualta väkeä jotka käyttävät ihan samoja globaalin kulttuurin välineitä kuin mekin, nimittäin kännyköitä, autoja, lentokoneita, televisioita, kodinkoneita jne.  Päällisin puolin he näyttävät olevan saman kulttuurin edustajia  ja käyttäjiä kuin mekin.  Pizza, farkut, tuulipuku ja uusin kiinalainen älypuhelin ovat saman kulttuurin ilmentymiä.

Miksi vierasmaalainen sitten koetaan toisen kulttuurin edustajaksi?

Hän katsoo samoja ulkomaisia TV- sarjoja, kuluttaa samaa toi-tylsää tosi-TV- viihdettä, syö pizzaa, kommunikoi netissä, käyttää samoja uusia pankkipalveluita, hänen terveydestään huolehtii sama järjestetty kansallinen terveydenhoito.


Mitä on se suomalainen kulttuuri mitä pitää puolustaa?  

Sitä en tiedä, mutta sitä kuitenkin kansallismielisten mielestä uhkaa joku ja se uhka on helpommin ja  tarkemmin määriteltävissä oleva asia kuin se uhanalainen kansallinen kulttuuri.

Uhka numero 1. ovat maahanmuuttajat.  Kansallismieliset pelkäävät että he muuttavat meidän suomalaiskansalliset tapamme.

Sikaa ei saa enää syödä. pitää kumartaa monta kertaa päivässä Mekkaan päin, pitää nöyrtyä ja rukoilla, pitää ympärileikata pojat ja tytöt. Avioliittotraditiot muutetaan sellaiseksi että miehellä saa olla useampia vaimoja, naisten pitää kadulla pitää mustaa kaapua ja kasvot peittävää huntua. Miesten pitää käyttää valkoista pitkää kaapua ja turbaania, avioliitoista ei enää sovita avioliittoon aikovien välillä, vaan niistä sovitaan sukujen kesken, morsiamia ostetaan ja myydään.

Osalla maahanmuuttajista voi olla tuon kaltaisia vieraita tapoja, tai heidän suvussaan on aiemmin ollut tuon kaltaisia tapoja ja ne tavat, se kulttuuri, voi olla heidän keskuudessaan voimakkaampaa kuin mitä meidän keskuudessamme on se suomalaisena  ikivanhana  kulttuurina pidetty,  mikä oikeasti on vain vanhaa eurooppalaista kulttuuria.   

On toki ymmärrettävää että tällainen uhka voi herättää meidän globaalissa kulttuurissamme kummeksuntaa ja pelkoa.  Mutta onko uhka todellinen, vai onko se kuvittelua, kuten meidän oma suoimalainen kulttuurimme on vain kuvittelua?


Koska tämä juttu on jo nyt aivan liian pitkä blokiksi, lopetan tähän tällä kertaa.

Lopputoteamuksena totean vain että huoli suomalaisen kulttuurin puolesta on turhaa, koska sitä ei ole, eikä ole kenties koskaan ollutkaan. Olemme aina eläneet Länsi-Eurooppalaisessa, ehkä myös vähän Itä-Eurooppalaisessakin kulttuurissa, eli bysantin vaikutuksessa.  

Tänä päivänä olemme vahvasti globaalin kulttuurin piirissä, eikä sitä kulttuuria pysty uhkaamaan muualta maahamme tulleet maahanmuuttajat, hekin elävät siinä samassa globaalissa kulttuuriympäristössä ainakin 99.9 prosenttisesti.

Mitä sitten on se suomalainen kulttuuri?  

Se on lähinnä sana jolla ei ole merkitystä, se on kupla joka on muuten ihan tyhjä, mutta silti siinä tyhjässä kuplassa on kovin paljon väkeä ja sillä väellä tuntuu olevan siellä kuplassa kovin hauskaa keskenään.  :)

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (24 kommenttia)

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Kansallinen identiteetti jäi blogissa käsittelemättä, vaikka aioin siitäkin jutella. Toivottavasti asiasta syntyy keskustelua jossa voi sitten ottaa senkin asian esiin.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Kannattaa käydä joskus Impivaaran ulkopuolella, niin näkemys kulttuurin globaaliudesta voi hiukan tarkentua.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

No nyt vahvasti Tomin kanssa samaa mieltä. Suosittelen reissua Japaniin , USA:n ja sieltä vaikka Iraniin ja Italian kautta Impivaaraan.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Noilla toki pääsee alkuun siitä, kuinka erilaisia kulttuurit eri puolilla maapalloa voivat olla. Itselläni oli kuitenkin enemmän mielessä muutama sellainen maa (aloittakoon vaikka Malesiasta), jossa jo yhden maan sisällä on havaittavissa eri tausta- ja kulttuuriryhmien erilaisuus. Itse asiassa väittäisin Suomen olevan maailman mittakaavassa kulttuurin suhteen hyvin homogeeninen.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #14

"Itse asiassa väittäisin Suomen olevan maailman mittakaavassa kulttuurin suhteen hyvin homogeeninen."

Johtuu siitä että suomalainen kulttuuri on tällä hetkellä homogeenista globaalia kulttuuria.

Toki jossain Malesiassa saattaa olla jäljellä joitain piirteitä kansallisista kulttuureista. Suomessa niitä ei enää ole, mikä ei ole yksipuolisesti huono asia sekään.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Kannattaa käydä joskus Impivaaran ulkopuolella, niin näkemys kulttuurin globaaliudesta voi hiukan tarkentua."

Eihän sieltä Impivaaran ulkopuolelta voi mitään suomalaiskansallista kulttuuria löytää, kyllä sitä pitäisi täältä Impivaarasta löytyä, jos sitä olisi olemassa. Minä en ainakaan sitä enää täältä löydä, enkä tiedä haluaisinko löytää. :)

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Kulttuuri on kai yksinkertaisimmillaan kasa jaettuja käytäntöjä ja uskomuksia.

Erot kulttuurien välillä ovat aika vahvasti kiinni ympäristöstä ja muokkaantuvat koko ajan vuorovaikutuksessa muiden kulttuurien kanssa.

Väittäisin, että niin kauan kuin ihmisten elinympäristöt, niiden vuodenajat ja realiteetit maapallolla vaihtelevat, niin kauan on toisistaan erilaisia kulttuureja.

Teknologia tasaa niitä eroja huomattavasti, mutta jos jokin on jatkunut yhden tai kaksi sukupolvea, sitä ei voi pitää minään pysyvänä tilanteena. Olosuhteet muuttuvat, hyviä aikoja seuraa huonoja aikoja jne.

Muiden kulttuurien vaikutukset voivat olla väliaikaisia tai pysyvyiä. Kulttuurilla on oma evoluutionsa, jossa paras tapa toimia pysyy. Esim. 70-luvulla rakennettiin tasakattotaloja, nyt niitä on vesivahinkoisina ja harjakattoisiksi muutettuina myynnissä. Minkäänlaista viinirypäleen kasvattamisen ympärille kehittyvää viinikulttuuria ei Suomessa kyetä ylläpitämään, täällä voidaan vain juoda ja leikkiä.

Hyvin harvat tällä hetkellä olemassaolevat kulttuurit ovat täysin omaleimaisia, missään ei ole juuri mitään keksitty tai kehitetty ilman ulkopuolisia vaikutteita. Se on normaalia. Silti kaikessa siinä on pakostikin jotain omaa myös, mikä kumpuaa siitä, mitä kasvamme puhumaan, näkemään ja kokemaan aivan lähiympäristössämme. Sama asia tai sana voi saada eri merkityksiä riippuen viitekehyksestä. Omat tarinat ovat iso tekijä myös.

Mutta kuten sanottua, yksittäisen ihmisen käsityskyky ja sitä kautta identiteetti ei myöskään voi hyvin moisessa sekasotkussa ja vastareaktio on lähes väistämätön. Identiteetti on aina kasa uskomuksia ja myyttejä, mutta ihmisen kohdalla jännää on se, että uskomus tai myytti saa todellisia muotoja hänen käytöksensä kautta. Ihmisen voi ohjelmoida niiden kautta toimimaan lähes millä tavalla tahansa ja ne, jotka menestyvät ko. toiminnoissa lisääntyvät eniten - paitsi tietysti nykyaikana.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Erinomainen kannanotto, johon minulla ei ole mitään erkoista lisättävää ja kun en koe mitään kohtaa tästä kommentista ristiriitaisena omien käsitysteni kanssa, en kommentoi tällä kertaa tämän enempää.

Se kansallinen identiteetti olisi mielenkiintoinen asia keskustella.

Tiedän että kansallinen identiteetti on jotain pyhää ja että se on tabu, mutta minun mielestä pitäisi saada jotain konkreettistta ensin esiin siitä käsitteestä ennenkuin siitä voisi mitään puhua.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Minä en ymmärrä kansallisesta identiteetistä tarpeeksi keskustellakseni siitä. Se kuulostaa oksimoronilta, sillä eihän sellaisella (kansa) voi olla identiteettiä, joka ei ole ajatteleva, elävä olento. Kai se on sitä, että joukko yksilöitä jakaa samankaltaisia asioita identiteetissään.

Yksilön identiteetistä ymmärrän sen, että siihen ei kannata kajota jos ei varta vasten halua suututtaa ihmisiä.

Ihmisellä on suuttumisen aiheita monia, mutta jotenkin olen hahmottanut, että aina ne koskevat niitä asioita, joiden varassa ihmisen identiteetti lepää. Asioilla on merkitystä, koska ne ovat osa sinua. Jos haluat aktiivisesti muuttaa vaikkapa suomalaisuutta, voit olla varma, että osa ihmisistä vetää siitä herneen nenään ja asettuu vastahankaan. Se on ihan normaali vastareaktio. Kaikkein paras muutos on sellainen, jota kukaan ei huomaa.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #13

Hieno vastaus tämäkin ja löytyihän siitä vastauksesta ihan hyviä poitteja, liittyen kansalliseen identiteettiin.

Tiedän kyllä tuon jutun, ettei ihmisten identiteettejä kannattaisi sorkkia, siitä tulee helposti pahat välit. Toisaalta, olen kai sen verran riivattu tai pirullinen ihminen että mieli tekisi sorkkia.

Ruo riivattu on sitä kieltä jonka lapsena opin ja se kuvaa mainiosti sellaista henkilöä joka haluaa kränätä, eikä alistu mielellään yhteisön asettamiin normeihin.

Kaipa se kansallinen identiteetti, tai joku kansalaisidentiteetti on hyvä asia siinä mielessä että se yhdistää ihmisiä ja pitää yhteisöt koossa. Toisaalta, onhan se tavallaan ärsyttävää että kansalaisidentiteetin säilyttääkseen pitää luopua ainakin osasta yksilöllisyyttään ja pitää noudattaa niitä yhteisönormeja.

Kansallisesta identiteetistä tuli mieleen sellainen seikka että se on varmaankin pelkkä tunne. Se on tunne jota ei voi määritellä konkreettisesti sanoina, mutta juhlapuheissa se voi tulla esiin sanojen avulla luotujen mielikuvien avulla.

Mielikuvat ovat kuitenkin asia jota ei voi konkreettisemmalla tasolla määritellä. Kansallistunne tai kansallinen identiteetti ei siis ole mikään konkretia, se on tunne, tai abstrakti mielikuva.

Käyttäjän SeppoKoski kuva
Seppo Koski

Tutustu nyt hyvä mies historiaan! Tämä blogaus menee jo aivopieru osatoon;)

Aloita vaikka täältä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalainen_kulttuuri

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Tuo Wikipedian kirjoitus on varmaan ihan asiallinen, en lukenut kaikkia linkkejä, mutta ihan tutun kuuloista asiaa, niin että luulen jo tietäväni kaikki mitä siinä lukee.

Siiinä ei vaan ole otettu näköjään huomioon sitä että tänä päivänä suomalainen kulttuuri on osa globaalia kulttuuria ja kaikki mikä tapahtuu tällä globaalilla kulttuurialueella koskee myös meitä ja kaikki merkittävä mitä meillä Suomessa kulttuurin saralla tapahtuu, vaikuttaa kansainvälisesti koko glbaaliin kulttuuriin.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

SUomalainen kulttuuri on pääasiassa sellaista kuvien kumartelua - tyypillisiä suomalaisia kulttuuriympäristössään :

http://www.maatiainen.fi/tekstit/lammas.htm

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Lammas kesytettiin kotieläimeksi ja lampaan hoito kehitettiin lähi-idässä ja se kulttuuri on levinnyt Suomeen monen muun kulttuurialueen kautta, ollen aikanaan sellaista haitallista tuntikulttuuria, millaista silloiset kansallismieliset ja maahanmuuttokriittiset perussuomalaiset olisivat hurjasti vastustaneet.

Lampaanhoito ei siis ole mitään kansallista kulttuuria, vaan globaalia kulttuuria, joka on levinnyt Suomeen aikoja sitten, joko idästä, lännestä tai etelästä, tai useammasta ilmansuunnasta.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Suomeen on todellakin muutaman viime vuoden aikana muuttanut Lähi-idästä henkilöitä, jotka ovat ilmoittaneet ammatikseen lammaspaimen.

Miten samanlaisia ovatkaan kansalliset kulttuurit eri puolilla maapalloa !

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #15

"Miten samanlaisia ovatkaan kansalliset kulttuurit eri puolilla maapalloa !"

Niin, minäkin olin lapsena lemipaimenessa. :)

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #16

Lapsityövoiman käytössä Suomi on kylläkin taantunut huomattavasti viimeisen sadan vuoden aikana.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #20

"Lapsityövoiman käytössä Suomi on kylläkin taantunut huomattavasti viimeisen sadan vuoden aikana."

Joo, silloin kun minä olin lapsi, lapset yleensä ylpeilivät sillä että tekivät töitä.

Eihän se tietenkään aina mitään sellaista oikeata työtä ollut, mutta sokerijuurikkaan harvennus, heinätyöt ja perunannostotalkoot olivat kyllä kovempaa työtä kuin se paimenessa olo. Lisäksi rankoja piti koota metsästä, polttopuita piti sahata ja halkoa, vettä piti vintata kaivosta ja kantaa sisälle. Saunaan piti kantaa puita ja vettä ja lämmittää se. Vihannesmaata piti kitkeä ja harventaa, marjoja piti poimia metsästä ja puskista.

Sellaisia ne oli ne lasten työt. Eivät ne työt ketään pilanneet ja ihmettelenkin vähän sitä miksi sitä lasten työntekoa nyt pidetään niin pahana asiana.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #22

Ja kaiken lisäksi aikuiset ulkomaalaiset miehet ovat ilmeisesti viemässä viimeisetkin lammaspaimenen työt suomalaisilta lapsilta osana kotouttamisprosessia.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #23

Ja thaimaalaiset riisinviljelijät vievät marjat metsästä.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Niin, suomalaisia on vuosisatoja alistettu vieraan kielisellä hallinnolla millä on ollut pysyvät seurauksena - suomalaiset tarvitsevat edelleenkin esikuvia, ikoneita ja isällistä paimennusta tunteakseen olevansa kansakunta :)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suuret_suomalaiset

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Niin, suomalaisia on vuosisatoja alistettu vieraan kielisellä hallinnolla millä on ollut pysyvät seurauksena."

Suomea on hallinnoitu ruotsin kielellä, vähän venäjän kielelläkin ja nyt sitten englanniksi Brysselistä käsin.

Mutta mitä merkitystä on kielellä, pääasia on että hallinto on hyvää.

Hallinto ei ole hyvää ellei se ole globaalia.

Jos mietitään kuka olisi suurin suomalainen suurmies, niin listalle voitaisiin ottaa mielestäni myös ulkomaalaiset, sillä heillä on usein ollut huomattavaa merkitystä Suomen asioissa.

Esimerkiksi voisi ottaa vaikkapa joku Ruotsin kuninkaista, tai suomen käskynhaltijoista, uskonpuhdistaja Martti Lutter, Suomen autonomian isä tsaari Aleksanteri ensimmäinen, tai Suomen itsenäisyyden tunnustaja Lenin.

Myös sellaisella miehellä kuin Adolf Hitler on ollut Suomelle suuri merkitys, kuten monilla menneisyyden suurmiehillä, kuten Napoleonilla, tai Rooman keisari Augustuksella, joka määräsi sen verollepanon jonka aikana syntyi kristinuskon perustaja, huhujen mukaan seimeen Betlehemissä veronmaksureissulla.

----------------
Mutta eipäs jaaritella enempää.

Sillä on tietenkin ollut suuri merkitys Suomelle että suomalaiset on saatu tuntemaan kuulumaan kansakuntaan nimeltä Suomi. Tämän kansallistunteen synnyttäminen tyhjästä 1800 ja 2900 luvuilla, niin että se pysyy ja säilyy yhä edelleen vielä tälläkin vuosituhannella on melkoinen saavutus.

Onko kansallistunteella enää muuta merkitystä kuin se että se luo ihmisille identiteettiä, on ihan oma lukunsa.

Voisiko suomalainen tulla toimeen ilman kansallista identiteettiään?
Ehkä voisi, mutta suomalainen ei halua sitä, ei halua luopua kansallisesta identiteetistään, kuten ei pitsasataan, hampurilaisestaan eikä japanilaisesta autostaan, eikä lomamatkoistaan etelään.

Kansallinen identiteetti on ehkä yhtä tärkeä kuin elintaso ..... vai onko?
Kummasta luopuisit jos olisi jostain pakko luopua?

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Minusta vaikuttaa siltä, ettei siellä kansallismielisten kuplassa ole kovin hauskaa. Synkkämielistä katkeraa väkeä, joka aina valittaa. Onneksi heitä ei ole kovin monta.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Juu, tässä meidän globalistien kuplassa on paljon rattoisampaa, ainakin valitusta on paljon vähemmän.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset