Olen maakuntakriittinen
En kannata keskustan ajamaa maakuntauudistusta ja äänestin sen takia kokoomusta viime vaaleissa.
Keskustan hävittyä vaalit näytti jo välillä siltä ettei maakuntia tule ja ettei maakuntavaaleissa tarvitsisi äänestää.
Nyt näyttää taas pahalta, kun Rinne valitsi kokoomuksen sijasta keskustan hallitusneuvottelukumppanikseen. Onkin näyttänyt siltä että Rinne olisi ollut enemmän myönteinen keskustan maakuntahankkeille kuin kokoomuksen valinnanvapaudelle.
Tulevaisuus näyttää saammeko maakunnat ilman valinnanvapautta.
Minä olisin jo antanut nämä SOTE- touhut kuntien harteille ja päätettäväksi, samoin kuin valinnanvapaudenkin, mutta näyttää nyt siltä että demarit on päättäneet yrittää vielä kerran keskitettyä ratkaisua.
En oikein usko että se vieläkään onnistuisi, kun se ei ole ennenkään onnistunut.
Jos katsotaan tilannetta Ruotsissa (niin kuin yleensä tehdään), niin siellä on 21 lääniä omine hallintoineen, kun Suomessa puolestaan on vain viisi aluehallintovirastoa hoitamaassa aluehallintoa kuntatason yläpuolella.
Tuo Suomen aluejako vastaa maantieteellisesti ajatellen lähinnä Ruotsin historiallista aluejakoa: Norrland, Svealand, Götaland. Ruotsissa tuolla jaolla ei kuitenkaan ole paljon merkitystä kuin TV:n säätiedotuksissa ja arkipäivän puheessa.
Nuo Ruotsin läänit vastaavat kooltaan ja merkitykseltään melko pitkälle keskustan maakuntamallia. Mutta on merkillepantavaa, että niillä ei ole omaa verotusoikeutta, vaan verot maksetaan Ruotsissakin pelkästään kunta- sekä valtionveroina.
Ilmoita asiaton viesti
Kuka ne maakunnat sielä Ruotsissa sitten rahoittaa?
Kunnat vai valtio¿
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoitat siis ”läänejä” ei maakuntia.
Ruotsin läänien hallinto on valtion rahoittamaa ”kuvernöörihallintoa”. Valtio siis vahtii lääneissä, että ne toimivat ohjeiden mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
#1
Ei se nyt ihan noinkaan mene.
”Landstingen har kommunal beskattningsrätt och verksamheten finansieras till största delen via landstingsskatten. Därutöver får landstingen inkomster från patientavgifter och försäljning av tjänster. Staten bidrar med generella och riktade statsbidrag. Den största delen av landstingens budget går till hälso- och sjukvård samt tandvård.”
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_landsting
Kepun maakuntamallia on maakäräjien taholta nimenomaan ihmetelty puuttuvan verotusoikeuden osalta. Toki maakäräjävero kerätään osana kunnallisveroa, mutta ei se tilannetta muuta.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo Landsting on kuitenkin eri asia kuin Län. Ja kuten mainitsit, se rahoitetaan ”kommunalskatt” -varoista. (Mutta vain osittain sekin).
Ilmoita asiaton viesti
Älä nyt viitsi, kun maakäräjillä on ihan itsenäinen verotusoikeus ja budjetti. Se, että maakäräjävero kerätään kunnallisveron yhteydessä ei muuta niiden itsenäistä verotusoikeutta miksikään.
Samasta lähteestä:
”I den nu gällande kommunallagen från 1991 heter myndigheten landsting, dess folkförsamling är landstingsfullmäktige och beträffande dess verksamhetsområde stadgas att varje landsting omfattar ett län, om inte något annat är särskilt föreskrivet.[5]
Enligt kommunallagens terminologi är landstingen inte några kommuner; tvärtom inleds lagen med meningen ”Sverige är indelat i kommuner och landsting.” [6] I förvaltningsrättslig och statsvetenskaplig litteratur behandlas däremot landstingen tekniskt sett som ”kommuner” av ett visst slag (sekundärkommuner). Regeringsformen nämner enbart att det finns kommuner på regional nivå, men anger inte hur dessa ska betecknas.
De enskilda landstingens namn har formen Örebro läns landsting, men många har valt att i kommunikation till allmänheten använda kortare, inofficiella namn av typen Landstinget Kronoberg.”
”Landstingens verksamhet finansieras genom statsbidrag, landstingsskatter och avgifter och regleras bland annat i kommunallagen.”
Ainoastaan Gotlannissa ei ole maakäräjiä.
Ilmoita asiaton viesti
”verot maksetaan Ruotsissakin pelkästään kunta- sekä valtionveroina.”
Toisin sanoen Suomessa ev.lut. ja ortodoksisella kirkolla ei tuon mukaan ole verotusoikeutta.
Ilmoita asiaton viesti
No, se on Suomessa kuitenkin vapaaehtoinen.
Ilmoita asiaton viesti
Ei kai se vapaaehtoinen ole juridisille henkilöille?
Ilmoita asiaton viesti
Nykyinen kuntapohjainen malli toimii hyvin, ja keskusta kiusaa omia äänestäjiään kunnissa yrittämällä viedä heiltä soten. Tuo saattoi olla yksi keskeinen syy keskustan vaalitappiolle, ja kukaties syy seuraavallekin vaalitappiolle. Ehkä demarit ovat mukana juonessa siksi, että tätä menoa niillä on hallituksessa syntipukkipuolue, joka vähentää demareihin kohdistuvaa hallitusvastuurasitetta. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
”Ehkä demarit ovat mukana juonessa siksi, että tätä menoa niillä on hallituksessa syntipukkipuolue, joka vähentää demareihin kohdistuvaa hallitusvastuurasitetta. :-)”
On lohdutonta ajatella että puolueet päätöksiä ja kompromissejä tehdessään ajattelisivat ensisijaisesti menestymistään seuraavissa vaaleissa ja vasta toissijaisesti isänmaan etua.
Jokatapaiksessa, minun mielestäni se olisi isänmaallista että pienituloiset eläkeläiset saisivat vappusatasensa, mutta ehkä sen vappusatasen hinta on sitten se että saamme nuo epäisänmaalliset maakunnat riesaksemme ja rasitteeksemme vuosikymmeniksi tästä eteenpäin
Minun mielestäni maakunnat on liian kova hinta vappudatasesta.
Ilmoita asiaton viesti
Samaa mieltä siitä, että parista lantista ei kannata myydä koko järjestelmän tulevaisuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Minä en ole maakuntakriittinen. Kun puhutaan lähidemokratiasta, puolen läänin kokoiset kaupungit, joihin konkurssiin menneitä maalaispitäjiä on liitetty kaukioina, eivät toteuta lähidemokratiaa kovinkaan hyvin. Paremmin sen toteuttaisi toimivat pienemmät kunnat. Esimerkkinä fuusioista vaikkapa Salo ja Kuopio.
Järkevästi toteutettu maakuntataso veisi kunnilta ylivoimaisia tehtäviä pois, kuten erikoissairaanhoidon kustannukset. Vähemmän sitä valtaa tietenkin jäisi kuntatasolle, mutta jäisi sentään jotain. Järkevyyden esteinä on nyt saattanut olla Keskustan halu betonoida maaseutuvaltansa ja Kokoomuksen halu yksityistää kaikki.
Vastustaakos blogisti Vihavainen Ahvenanmaan maakuntaa?
Ilmoita asiaton viesti
”Vastustaakos blogisti Vihavainen Ahvenanmaan maakuntaa?”
Ahvenanmaan maakunta kai olisi meluimmin yksi Ruotsin maakunnista.
En vastusta Ahvenanmaan itsehallintoa, enkä sitäkään jos se haluaa kuulua Ruotsiin, mieluimmin kuin Suomeen, niin antaa mennä vain.
Muutenkin antaisin Suomen kuntien muodostaa kuntaliittoja tai ”maakuntia” mielensä mukaan. Toki valtio voisi olla touhussa mukana, tuomarina ja opastajana. Muuten en kannata ylhäältä päin muodostettuja hallintopiirejä, vaan antaisin liittoutumien muodostua vapaaehtoisella pohjalla.
Ilmoita asiaton viesti
Mahdollisesti perustettavat Sote-alueet puolustavat silloin paikkansa jos niiden toiminta on pelkästään soteen liittyvää. Mutta jos niihin ympätään muita toimintoja kuten esim. pelastustoimi, yhpäristöhallintoa, te-keskuksia ym. niin silloin ei puhuta enää sote-alueista vaan maakuntahallinnosta, uudesta hallintohimmelistä valtion ja kuntien väliin jota ei pidä perustaa.
Ilmoita asiaton viesti
Sote- alueita voidaan toki kuntien aloitteesta perustaa ja valtio voi toimia siinä asiassa välittäjänä ja erotuomarina, mutta valtion ei pidä määrätä mitä niihin alueisiin liitetään. Toki niihin voidaan laittaa mitä kunnat haluavat niihin laittaa, pelastustoimet, tai jotain muuta. Mutta jos kunta haluaa pitää toimet itsellään, niin se pitää sallia.
Kunnat vastaavat hallintoalueiden kuluista keskenään tekemiensä sopimusten mukaisesti.
Kun kunnat tekevät toisistaan poikkeavia rarkaisuja, niin siinä sitten nähdään mikä systeemi toimii ja mikä ei toimi ja aikanaan muut voivat tehdä omiin toimintoihinsa muutoksia niiden onnistuneiden esimerkkien mukaan.
Ilmoita asiaton viesti