Arton Puheenvuoro- Blogi Parantamisen varaa on

Miten hallitus työllistää 60 000 työtöntä suomalaista?

60 000 työtöntä vastaa keskikokoisen suomalaisen kaupungin koko väkimäärää.  Suomessa on työttömiä työikäisiä sen verran että jos ne kaikki koottaisiin yhteen paikkaan, saataisiin ehkä viisi tuollaista keskikokoista kaupunkia asutetuiksi pelkillä työikäisillä työttömillä ihmisillä. Mukana luvussa eivät siis ole alaikäiset eivätkä eläkeläiset tai muuten työkyvyttömät. Työttömien kaupungeissa asuisi siis vain työttömiä työikäisiä, ei eläkeläisiä, sairaita, eikä lapsia.

Hallitus on nyt siis päättänyt ja luvannut työllistää yhden noista Suomen viidestä työttömien kaupungeista, Loppujen neljän kaupungin työllistäminen jäisi siis seuraavien hallitusten ongelmiksi. Olivatpa ne hallitukset kokoomuslaisia, kristillisdemokraattisia tai perussuomalaisia, niin hommia jää siis niillekin kovasti, jos kaikki työttömien kaupungit halutaan työllistää.

Jos tämä hallitus selviää työllistämistavoitteistaan, niin on melko selvää että hallitusvastuu siirtyy seuraavalla hallituskaudella nykyiselle oppositiolle, sillä työllistämistoimet ovat sen verran rankkoja väestön pääosalle, eli työllistetylle väestölle, joiden hallussa on sentään 40 keskikokoista suomalaista kaupunkia, että hallituspuolueita odottaa vuorenvarmasti rökäletappio seuraavissa vaaleissa.


Yhden työttömien kaupungin työllistäminen on niin rankkaa siksi että työttömät eivät oikeasti ole siellä yhdessä kaupungissa, vaan hajallaan niiden kaikkien työllistettyjen ihmisten seassa, eivätkä työnantajat ole jostain syistä kelpuuttaneet heitä töihin. Ehkä he ovat liian nuoria ja kokemattomia, tai sitten liian vanhoja, tai jostain muusta syystä työnantajan mielestä vähemmän työkykyisiä kuin ne jotka on otettu töihin.

Vaikka töitä olisi, kuten työnantajat väittävät että sitä kyllä olisi, niin työttömät eivät työllisty, koska työnantajat epäilevät etteivät työttömät olisi sopivia vapaisiin tehtäviin, ei ainakaan samalla palkalla joilla jo valmiiksi  työllistetyt työskentelevät. Työntekijöiden keskinäinen solidaarisuus kuitenkin edellyttää että samasta työstä pitää maksaa samaa palkkaa kaikille, eikä palkkaa saa maksaa pärstäkertoimen mukaan mitä huvittaa, vaan työehtosopimusten mukaisesti.

Jotta työttömien työllistyminen onnistuisi, työssä käyvien siis pitäisi hyväksyä se että työsopimuksia pitäisi heikentää, niin että myös työttömät voisivat työllistyä ja sehän ei käy,  tai se on ainakin liian kova pala. Tähän asti se on ollut liian kova pala ja työttömät ovat saaneet tyytyä työttömän osaansa.


On absurdia haihattelua väittää että hallitus pystyisi omilla toimillaan työllistämään yhden viidestä Suomen työttömien kaupungeista, eli  60 000 työtöntä. Hallituksella ei olisi varaa palkata edes niitä kolmeasataa uutta poliisia, jotka se on luvannut palkata, eikä kuuttatuhatta uutta vanhusten hoitajaa. Nämä eivät yhdessäkään ole kuin kymmenesosa yhden työttömien kaupungin asukkaista, eikä hallituksella ole niihikään hoitajiin ja poliiseihin varaa, elleivät loputkin yhden työttömien kaupungin asukkaista tavalla tai tosella työllisty,


Työttömien kaupungin asukkaat voivat työllistyä vain jos yritysten kannattavuus paranee kasvaneen kysynnän takia, jolloin yritys saa tuotteistaan paremman hinnan ja on varaa palkata myös vähemmän tehokkaita työntekijöitä.

Jos kysyntä ei kasva ja suhdanteet pysyvät alhaalla, työllisyyden parantamiseen ei jää kuin yksi keino.  Keino on se että yritysten kilpailukykyä parannetaan omin konstein, eli ns. kikyjen avulla.  Työnantajat ja työntekijät neuvottelevat yleissopimukset uusiksi sillä tavalla että yritysten kannattavuus paranee. Se merkitsee yleensä sitä että vakituisesti työssä käyvien on kiristettävä vyötä, jotta työttömien kaupungin asukkaat pääsisivät töihin.

Jos hallitus tekee työntekijöiden asemaa heikentäviä ratkaisuja pakkotoimin, se merkitsee hallituspuolueiden kannatuksen romahtamista seuraavissa vaaleissa, koska valtaosa äänestäjistä on työssä käyviä, mutta se merkitsee myös lakkoja ja muita yhteiskunnan toimintaa häiritseviä ja haittaavia ilmiöitä.

Nämä pakkotoimista seuraavat lakot ja muut haitalliset ilmiöt käytännössä estävät sen että hallitus voisi tehdä niitä työllisyyttä parantavia toimia joiden avulla yksi työttömien kaupungeista työllistyisi.  Käytännössä ainut keino on se mitä hallitus on nyt kokeilemassa. Se keino on antaa neuvottelut palkoista ja työehdoista, työttömyyden alentamiseksi  työntekijäjärjestöjen hoidettaviksi.

On väitetty  että hallitus antaa näin omaa valtaansa työntekijäjärjestöille, mutta käytännössä hallitus ei voi luovuttaa sitä valtaa, koska hallituksella ei ole valtaa päättää työehsopimuksista, eivätkä ammattiliitot salli sitä että hallitus puuttuu heidän oikeuteensa päättää sopimuksistansa itse.

Toki hallituksellakin on jotain keinoja itselläänkin työllisyyden hoitamiseksi, kuten koulutuksen parantaminen, oppisopimusjärjestelmän luominen ja työllisyyteen vaikuttaminen alemmissa palkkaluokissa veropolitiikan ja negatiivisen tuloverotuksen keinoin.


Mutta ne toimet joihin hallituksella on valtuuksia, eivät ole niitä keinoja joilla vaikutetaan tärkeimpään asiaan, eli siihen miten yritykset tuottavat, niihin asioihin vaikutetaan vain työehtosopimusneuvotteluissa.

Lisäksi hallituksen tukitoimet oppisopimuskoulutuksen luomiseksi, tai heikosti työllistyvien työllistämiseksi, eivät korjaa valtion budjettitilannetta, eiväkä ne toimet paranna hallituksen mahdollisuuksia hyvinvointiyhteiskunnan säilyttämiseksi, eivätkä ne toimet riitä uusien hoitajien, opettajien ja poliisien  palkkaamiseen.

Valtion budjettitilanteen parantamiseksi tarvitaan yrityksille lisää kilpailukykyä, jotta ne voisivat palkata lisää kovapalkkaista ammattiväkeä, jotka maksavat myös veroja valtion kassaan. Tämä saavutetaan vain kikyillä, sillä että työntekijöillä on kyky joustaa omista vaatimuksistaan työttömien ja hyvinvointivaltion edun nimissä, suomalaisten yhteisen edun nimissä.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Hallitus aloitti työllistämisen valtiosihteereistä ja omasta avustajakunnasta. Jos se tarkoittaa suhteessa paremmin valmisteltuja hallituksen esityksiä eduskunnalle kuin viime kaudella niin asia on ok.

Ministereiden hoitajamitoitus (avustajat) on kuulemma keskimäärin 4,2 ministeriä kohti joten se asia on jo hoidossa. Katsotaan joskus kolmen vuoden päästä josko työllisyys ja hoitajamitoitus on tavoitetasolla tavallisten kansalaisten keskuudessa. Pitää olla malttia odottaa vaikka odottavan aika onkin pitkä.

Oppositiolla sitä malttia ei ole, koska jo muutaman päivän vanhan hallituksen olisi pitänyt ehtiä hoitaa jo kaikki luvatut ja tavoitellut asiat.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Oppositiolla sitä malttia ei ole, koska jo muutaman päivän vanhan hallituksen olisi pitänyt ehtiä hoitaa jo kaikki luvatut ja tavoitellut asiat."

Seurasin eduskunnan väittelyä hallitusohjelmasta ja minusta sen debatin taso mitä oppositiosta esitettiin on kuvottavan huonoa.

Toivottavasti sen keskustelun taso mitä meille kansalisille tarjotaan eduskunnasta ei jatkossa ole yhtä ala-arvoista.

Oppositiossa olevista vain yhden miehen puolue, Harkimon puolue, pystyi järkevään arviointiin hallitusohjelmasta.

Sen vielä jotenkin ymmärtää jos persulit ja kokkarit kisaavat tässä vaiheessa siitä että kuka on rääväsuisin hallituksen opponoija, mutta minusta kristuleiden ei olisi tarvinnut yhtyä siihen samaan leikkiin.

----------------

Saattaa olla että asioiden puutteellinen valmistelu viime hallituskaudella johtui osaltaan siitä ettei työvoimaa ollut tarpeeksi kun hallitus yritti näyttää mallia, että kuinka sitä oikein säästetään kustannuksista. Jos työvoimaa ei ole tarpeeksi, tehdään sekundaa, kun aika ei vain riitä valmistella esityksiä, se nähtiin viime hallituskaudella.

-------------------

"Pitää olla malttia odottaa vaikka odottavan aika onkin pitkä."

Jos suhdanteet eivät ole hallituksen tavoitteiden puolella, hallituksen tavoitteet eivät toteudu ilman että työllisille juotetaan karvasta lääkettä, kikyä.

Jos se kiky saadaan jollain konstilla narrattua tai pakotettua potilaan kurkusta alas, se tietää jokatapauksessa nykyisille hallituspuolueille karvasta tappiota seuraavissa vaaleissa ja seuraavalle halltukselle parempia lähtöasemia.

Jos taas hallitus alkaa karttelemaan kiusallisia ja vaikeita päätöksiä ja tyytyy Suomen kuntoon laittamisen sijasta populistiseen äänenkalasteluun seuraavia vaaleja silmälläpitäen, se tietää huonoa Suomen taloudelle ja heikompia lähtöasetelmia seuraavalle hallitukselle, olkootpa se mikä tahansa hallitus.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Hjalliksen Liike alkaa näyttäytyä kiinnostavana vaihtoehtona. Vähän kuin Tarzan mölyapinoiden joukossa.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #12

"Hjalliksen Liike alkaa näyttäytyä kiinnostavana vaihtoehtona. Vähän kuin Tarzan mölyapinoiden joukossa."

Hjalliksella on kyllä itsellään henkilönä mielenkiintoisia ja minun mielestäni fiksuja mielipiteitä politiikan eri osa-alueilta, mutta minulle ei ainakaan ole käynyt selväksi miten tämä "Liike Nyt" systeemi toimii.

Minä uskon siis Hjallikseen, toisin kuin kokoomus puolueena, joka ei antanut Hjallikselle minun mielestäni hänelle kuuluvaa arvoa, mutta epäilen kovasti tätä systeemiä mitä on kehitelty puolueelle.

Jos Hjallis, siis Tarzan, kuuntelee liikaa sitä mölyapinalaumaa joka netissä möykkää, niin eihän Hjallis siinä tapauksessa pysty toteuttamaan omia hienoja ajatuksiaan.

-----------------

Kyllä minä pidän edelleen parhaana mallina sitä että politikot esittävät äänestäjille rehellisesti omat käsityksensä politiikasta ja siitä mitä pitäisi tehdä ja äänestäjät sitten valitsevat politikoista sen jonka ajatukset parhaiten sopivat hänen ajatuksiinsa.

Nythän se menee niin että politikot, ne tarzanit, yrittävät arvailla mitä sen mölyapinasakin päässä liikkuu ja sovittaa sanansa sen mukaan minkä arvelevat olevan suositun mielipide.

Ei tämä nykysysteemikään siis ihan hyvä ole, se johtaa siihen että politikot kilpailevat siitä kuka on populistisin ja se taas johtaa erilaisiin huonoihin ratkaisuihin, kuten yli varojen elämiseen, minkä takia Suomi on velkaantunut.

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Jospa annettaisiin tekijän ja työnantajan vaan sopia keskenään työ ja korvaus ilman sen enempää säätämistä. Oli sitten puolen päivän tai vuoden homma.

Tietysti olisi kiva jos kaikilla olisi vakituinen kokoaikainen työ, mutta varsinkin pienyrityksissä tuo on aika mahdotonta. Muutenkin sen verran jäykkää tuo rekrytointi, että tekemättömät työt vaan kaatuvat yrittäjän tai muiden työntekijöiden niskaan. Toisilla liikaa ja toisilla ei ollenkaan.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Jospa annettaisiin tekijän ja työnantajan vaan sopia keskenään työ ja korvaus ilman sen enempää säätämistä."

Tarkoitatko että liitotkin olisivat kokonaan pois pelistä?

Siinä tapauksessa työntekijät olisivat kohta hyvin heikoilla ja työnantajansa armopaloista riippuvaisia.

En kannata työntekijäjärjestöjen lakkauttamista, mutta siihen hommaan pitäisi saada joku roti etteivät liitot kiristä työnantajilta enemmän etuuksia ja palkkaa kuin mitä on kokonaisuuden kannalta viisasta.

Sitä en osaa sanoa miten se roti synnytettäisiin, mutta osaisin kyllä esittää ehdotuksia. Luulen kuitenkin ettei minulla ole tarpeeksi asiantuntemusta, vaan että se asiantuntemus löytyisi juuri sieltä työntekijäjärjestöistä, jos siellä olisi vain halua ja tahtoa löytää se roti.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

"Miten hallitus työllistää 60 000 työtöntä suomalaista?" Hallitus voi palkata väkeä julkiselle sektorille ja työllistää vaikka nämä 60 000 maakuntahallintoihin.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Millä rahalla ne maakuntahallinnot kustannetaan?
Siitä ei ole muistaakseni puhuttu mitään,
mutta kai sekin on siellä hallitusohjelmassa.

Niistä työpaikoista ei kuitenkaan löydy apuja niiden vanhustenhoitajien ja poliisien palkkaamiseen.

Pitäisi saada kapitalistit työllistämään ihmisiä Suomessa.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Valtio kuten kunnat luo mahdollisuuksia yrityksille kasvaa ja investoida. Se voi myös investoida klassisesti vaikka infraan jonka hyödyt nykyään ovat vähän toista kuin muinoin kun koneet hoitavat hommat ja firmat ovat Eestissä. Ja sitten voi palkata porukkaa julkiselle jotka joutuu kouluttamaan eli johon meneekin vuosia (ellei tuo vaikka nuo poliisit sitten eestistä) Homma rahoitetaan velaksi tai veroilla tai myymällä valtion omaisuutta. Melkoinen korttitalo kokonaisuudessaan tämä hallitus juttuineen on.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #7

"Melkoinen korttitalo kokonaisuudessaan tämä hallitus juttuineen on"

Niinhän se on, korttitalo se on, mutta niin on kaikki vaihtoehdotkin korttitaloja.

Opposition tyhjänpäiväinen vouhkaaminen näkyy siinä kuinka vaikkapa kokoomus nyt täysillä kritisoi hallituksen niitäkin suunnitelmia joita se ennen hallituksen muodostamista lupasi tukea.

Tottakai kritisointi on tärkeätä ja oppositolla on velvoite kritisoida, mutta kritisoinnista katoaa uskottavuus jos se on saman tyylistä kuin miten puolisot sättii toisiaan prheriidan yhteydessä.

Tämän hallituksen koko korttitalo perustuu suhdanteille ja kikyille, ihan samalla tavalla kuin edellisenkin hallituksen korttitaalo perustui.

Edellisen hallituksen korttitalo pysyi pystyssä suhdanteiden johdosta, vaikka kiky epäonnistui. Todennäköisesti suhdanteet eivät pelasta nykyhallitusta, toivottavasti kiky onnistuu.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Olisiko parempi vapauttaa ne oikeasti työkyvyttömät pois? Sittenhän se on taikaiskusta hoidettu "työllistymistemppuna"?

Turhaan pidetään ihmisiä roikkumaan työttöminä. Edellisessä työpaikassani olin rekrykoulutuksen harjoittelussa ja tämä äijä on tehnyt viimeiset n. 40 vuotta työtä. Polvet paskana, selkä vääränä ja monen näköistä ongelmaa ja ei halunnut enää työelämään mutta pakkokäsky tuli TE-toimistolta.

Hän vain istuskeli siinä tekemättä juuri mitään kuukauden päivät ja ei tullut valituksi.

Tämä on sitä rahojen haaskausta, kun tilalle olisi voitu rekrykoulutuksen aikana ottaa joku työkykyinen mutta se työkykyinen ei saanut sitä paikkaa, koska TE-toimisto laittoi sen työkyvyttömän siihen rekrykoulutukseen.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Tämä muuten kannattaa lukea: https://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/...

Tämän tapaiset temput ovat(ovat olleet jo muutamia vuosia) yleistymässä ympäri Suomea ja sellainen laiton menettely pitää estää. Yksi tapa on lisätä lakiin lääkärintodistus siitä, että henkilöllä on työkykyyn vaikuttava haitta ja sen perusteella voidaan laittaa kuntouttavaan työhön tai palkkatukeen mutta kuitenkin suuremmalla palkalla ja että siitä maksetaan myös eläkettä.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Jos Kekkonen olisi edelleen presidentti, Suomessa ei olisi työttömyyttä. Miksi nykypoliitikot eivät osaa hoitaa edes yksinkertaisia asioita.

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Miten hallitus työllistää 60 000 työtöntä suomalaista?
-ei mitenkään,hallitus ei käsittääkseni ole työnantaja ?

suomen yrittäjiltä vois kysyä,miten se tehdään,,mutta sitten se onkin yhtäkkiä väärin sammutettu,,,!

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus

J.P:"Miten hallitus työllistää 60 000 työtöntä suomalaista?"

Hallituksesta tiedä, mutta se kenen vallassa asia on, niin lopettaa ensi alkuun nämä työttömien "aktivoimiset" yms. firmoille ilmaisen työvoiman hankkimisen. Jos työtä kannattaa teettää, niin siitä kannattaa myös maksaa palkkaa. Toki toisesta työstä enempi, kuin toisesta, mutta kuitenkin sellaista palkkaa millä voi kuvitella tulevan toimeen.
Olen reilut 60v. ja viimeksi kunnalla ollessani (viime vuoden puolella) palkkani oli 1699€ ja rapiat, joten siitä saa käsityksen omasta "vaatimustasostani", joka ei kovin korkea ole. Tuokin palkka kuitenkin oli tessin mukainen, joten sillä mentiin.
Kun tämä ilmaisen työvoiman tarjonta lakkautetaan, niin yritysten pakko maksaa työvoimasta, tahi sitten omistaja/johtajat tekevät itse.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Kun tämä ilmaisen työvoiman tarjonta lakkautetaan, niin yritysten pakko maksaa työvoimasta, tahi sitten omistaja/johtajat tekevät itse."

Tahi sitten työ teetetään ulkomailla ulkomaalaisilla.

Toki kuntapuolella ja julkisella sektorilla on paljon sellaisia töitä joita ei voi laittaa ulkomaalaisten ulkomailla tehtävaksi, mutta ns. vientituotteet voidaan laittaa valmistettavaksi ulkomailla ja se tietää sitä että Suomesta katoaa ne työt ja ne verotulot ja siinä tapaiuksessa ei julkisen sektorinkaan työpaikkoja voida ylläpitää, koska valtiolla ei ole varaa maksaa niistä töistä. Ne työt siis jäävät tekemättä, vaikka ne olisivat miten tarpeellisia tahansa ja siinä tapauksessa työttömäksi jäisi vientiteollisuudessa työskentelevien lisäksi myös julkisen sektorin työntekijöitä.

---------

Suomi on viennistä riippuva talous ja jokainen vientituote kohtaa globaaleilla markkinoilla kivenkovia kilpailijoita, joiden kanssa on pärjättävä niin hinta-laatusuhteen, kuin markkinoinninkin osalta.

Jos kilpailukykyä ei ole, vienti ei vedä, mistä on todella pahat seuraukset Suomen taloudelle. Myös työllisyys ja työttömyys ovat suorassa suhteessa tähän Suomen kansainväliseen kilpailukykyyn.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset